Διαφορες μεταξύ Τοιχογραφίας και Ζωγραφικής σε Καμβά

Διαφορες μεταξύ Τοιχογραφίας και Ζωγραφικής σε Καμβά

Διαφορες μεταξύ Τοιχογραφίας και Ζωγραφικής σε Καμβά

Διαφορες μεταξύ Τοιχογραφίας και Ζωγραφικής σε Καμβά

Διαφορες μεταξύ Τοιχογραφίας και Ζωγραφικής σε Καμβά

Είναι μια συνηθισμένη σύγχυση ότι όλες οι εικόνες που έγιναν απευθείας σε τοίχο είναι τοιχογραφίες. Και άδικη, θα λέγαμε, επειδή η ζωγραφική τοιχογραφίας είναι στην πραγματικότητα κάτι πολύ περισσότερο από ζωγραφική σε τοίχο. Θα το καταλάβετε και μόνοι σας όταν διαβάσετε για την ιδιαίτερη διαδικασία δημιουργίας των έργων αυτών, η οποία είναι αρκετά απαιτητική αλλά αποτελεί και τον λόγο της ανθεκτικότητάς τους.

Διαφορες μεταξύ Τοιχογραφίας και Ζωγραφικής σε Καμβά

Ο όρος «φρέσκα» (τοιχογραφία) προέρχεται από την ιταλική λέξη «affresco» η οποία στην ελληνική γλώσσα θα μπορούσε να μεταφραστεί ως φρέσκια ή υγρή, αναφερόμενη στο φρέσκο κονίαμα, το οποίο είναι η κύρια ιδιαιτερότητα των τοιχογραφιών. Η τεχνική δημιουργήθηκε, πρακτικά, ακόμα στις προϊστορικές εποχές ενώ αναβίωσε με την ιταλική Αναγέννηση ως η πιο κατάλληλη προσθήκη στα μνημειώδη κτίρια τον 14ο αιώνα, ειδικά στη Φλωρεντία. Ο λόγος για τον οποίο αναβίωσε αυτή η συγκεκριμένη τεχνική ήταν ότι σχετικά γρήγορα μπορούσαν να ζωγραφιστούν μεγάλες επιφάνειες, και μάλιστα σχετικά φθηνά σε σύγκριση με άλλες τεχνικές μνημειώδους ζωγραφικής, όπως τα ψηφιδωτά.

Διαφορες μεταξύ Τοιχογραφίας και Ζωγραφικής σε Καμβά

Η ανθεκτικότητά των τοιχογραφιών οφείλεται στη χημική αντίδραση που γίνεται μεταξύ του νωπού κονιάματος, του χρώματος και του αέρα. Το συνδετικό υλικό του χρώματος σε αυτή την περίπτωση είναι ο ασβέτης του τοιχογραφικού σοβά, ο οποίος σε επαφή με τον αέρα σκληραίνει (μετατρέπεται από υδροξείδιο ασβεστίου σε ανθρακικό ασβέστιο) και αν από πάνω εφαρμοστεί διαλυμένο χρώμα ενώ είναι ακόμη υγρός, όσο στεγνώνει θα κρατήσει και τις χρωστικές ουσίες του χρώματος αυτού και θα δημιουργήσει ένα ισχυρό και χημικά σταθερό έγχρωμο στρώμα.

Διαφορες μεταξύ Τοιχογραφίας και Ζωγραφικής σε Καμβά